Entre l'abril
i el desembre de 1775, a Salzburg, Mozart va escriure
cinc concerts per a violí, la numeració Koechel
dels quals no ha variat:
K.207
Conc. per a violí nº.1 en SIb M (14 abr.)
K.211 Conc. per a violí nº.2 en RE M (14 jun.)
K.216 Conc. per a violí nº.3 en SOL M (12 set.)
K.218 Conc. per a violí nº.4 en RE M (oct.)
K.219 Conc. per a violí nº.5 en LA M -anomenat Turc-
(20 des.)
I
ara comença el festival... En la "moguda"
dels concerts per a violí de Mozart, apareixen
altres tres concerts:
El
concert en MIb M inicialment inclòs com a K.268 (seria
"el nº.6"), però que en la sisena edició
del catàleg Koechel ja només apareix en el
suplement "C" (14.04), ja que s'ha
demostrat que es força dubtós (potser fou compost
el 1786 per un violinista bavarès a partir d'uns
pocs esbossos de Mozart escrits el 1777/1780?).
El
concert en RE M ("conegut" com a nº.7),
catalogat inicialment com a K.271a i en la sisena
edició col·locat a K(6).271i. Només el coneixem
por una còpia realitzada per el violinista E. Suzay
l'any 1835, en la què va refer el concert. També va
copiar la data suposadament original de Mozart: 26 de
juliol de 1777. Sol aparèixer en gravacions de
Mozart, però amb la indicació de "dubtós".
El
concert en RE M que havia estat catalogat com a K.294a
(conegut com "Adelaide"), i que a la sisena
edició del catàleg Koechel passa al suplement
"C" (14.05). Aquest concert el va donar a
conèixer el violinista Marius Casadesus el 1933, qui
va afirmar haver trobat i transcrit un manuscrit
datat el 26 de maig de 1776. El 1977 l'interfecte va
confessar que l'havia escrit ell mateix i per tant va
passar a formar part de l'ampli capítol d'obres apòcrifes
del salzburguès.
Traducció del castellà d'un missatge
("Concierto para violín Nº.7 de Mozart")
que vaig escriure pel grup de 'news'
es.rec.musica.clasica el 27.03.99
|